آشنایی با مراحل مختلف ترجمه رسمی

یکی از مراحلی که نیاز است تمامی متقاضیان مهاجرت تحصیلی و یا کاری به سایر کشور ها انجام دهند، ترجمه رسمی مدارک است. عموما  این مدارک قبل از ورود به کشور های مقصد از سوی سفارت ها، دولت ها و یا شرکت های مختلف مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند. هدف ما از این مقاله ارائه و معرفی روند ترجمه رسمی به صورت مختصر و مفید خدمت متقاضیان محترم است. تا این افراد بتوانند بدون صرف وقت اضافی و در کمترین زمان ممکن ترجمه های مورد نظر خود را انجام دهند.

قبل از مراجعه به دار الترجمه های رسمی نیاز است تا اصل تمامی مدارک مورد نظر خود را آماده نمایید و آنها را در اختیار نهادی که قصد ترجمه آن را دارد، قرار دهید. نکته ای که در این زمینه باید در نظر داشت ممهور شدن تمامی مدارک با مهر و امضای ارگان های صادر کننده آنها است. طبق اظهارات منابع مطلع، از کپی مدارک و یا کپی برابر اصل آنها نمی توان به عنوان منبعی برای ترجمه رسمی استفاده کرد.

ترجمه رسمی

پس از تکمیل کردن مدارک مورد نظر و همچنین مراجعه به سازمان های مربوطه برای مهر زدن آنها، نوبت به مراجعه به دار الترجمه های رسمی می رسد. فقط مراکزی که مجوز ترجمه رسمی دارند می توانند مدارک را به زبان های دیگر ترجمه کنند. عموما در ترجمه رسمی از مهر دادگستری در کنار مهر دار الترجمه استفاده می شود. قبل تحویل گرفتن مدارک از عدم وجود اشتباه در ترجمه مطمئن شوید. زیرا دار الترجمه ها پس از تحویل مدارک، مشکلات احتمالی موجود را بر عهده نمی گیرند. بعضی از مشکلاتی که به صورت زیاد در ترجمه ها دیده می شوند عبارتند از اشتباهات موجود در املای نام و نام خانوادگی، معدل، تاریخ، شماره و ….

بعضی از مواقع نیاز است تا شخصا برای مهر زدن به دادگستری و یا قوه قضاییه مراجعه نمایید. قبل از مراجعه به این نهاد از تمامی مدارک خود کپی تهیه کنید و آنها را با خود به همراه داشته باشید.

ترجمه رسمی

پس از تایید مدارک ترجمه شده از سوی قوه قضاییه به وزارت امور خارجه مراجعه نمایید تا مدارک شما از سوی این نهاد نیز تایید شود. عموما دارالترجمه ها خود تایید مدارک شما را بر عهده می گیرند و پیشنهاد می شود تا به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه روال کار را به خود این نهاد ها واگذار کنید. بعضی از نهاد های دانشگاهی خارج از ایران نیازی به تایید برخی از مراجع مانند قوه قضاییه ندارند، به همین دلیل پیشنهاد می شود تا قبل از دریافت این تاییده ها از دانشگاه و یا مراجع خود در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

در مرحله آخر باید به سفارت کشور مربوطه که قصد ارسال مدارک خود را دارید مراجعه نمایید و تاییدات مورد نیاز را از سوی این نهاد نیز دریافت کنید. یکی از مراحل مورد نیاز برای درخواست ویزا، تایید این مدارک از سوی سفارت است. پس از تایید مدارک می توانید اقدام به دریافت زمان مصاحبه جهت دریافت ویزا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *