آیا زبان انگلیسی جهان را تسخیر می کند؟

زبان انگلیسی با سرعت بالایی در حال نفوذ به فرهنگ های مختلف است

English

در جهانی که زبان های بسیار زیادی در آن مکالمه می شود، به نظر می رسد زبان انگلیسی بیش از سایر زبانها استفاده می شود. ولی آیا این زبان که در اصل متعلق به گروه کوچکی از ساکنان جزیره ای در اروپا بوده اند، می تواند جهان را به تسخیر خود در آورد؟ گروهی بر این عقیده هستند که همین حالا هم به تصرف خود در آورده است.

انگلیسی در همه کشور ها استفاده می شود

در حال حاضر بیش از 54 کشور و 27 ناحیه زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی خود انتخاب کرده اند. اکثر این کشور ها در گذشته تحت استعمار انگلیس بوده اند. زبان انگلیسی در کشور هایی که مبادلات تجاری زیادی با آمریکا و همچنین بریتانیا دارند، به وفور استفاده می شود. این کار باعث محبوبیت بیشتر این زبان نیز شده است.

زبان انگلیسی در صدر زبان های رسمی کشور های مختلف است. در حالی که انگلیسی از بیشترین متکلم در سطح جهان برخوردار نیست، ولی به عنوان زبان دوم بسیاری از کشور ها شناخته می شود.

در حال حاضر تعداد کاربران زبان انگلیسی روز به روز بیشتر می شود. گمان می روند که در حدود 1 میلیارد از ساکنان جهان می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.  امروزه در حدود 1.8 میلیارد از ساکنان روی زمین می توانند حداقل منظور خود را به انگلیسی بیان نمایند. ولی فقط در حدود 360 میلیون نفر از آنان بومی زبانان انگلیسی هستند.

رشد کاربرد زبان انگلیسی برای مسافران و همچنین افرادی که با هدف کار به کشور های دیگر می روند، ممکن است سودمند به نظر برسد، ولی در حقیقت به این صورت نیست. گسترش استفاده از زبان انگلیسی می تواند جهان را در این دوران با مشکلات بسیار متعددی مواجه کند.

بخش اعظمی از اینترنت به زبان انگلیسی است

عصر اینترنت یکی از عوامل نفوذ زبان انگلیسی و گسترش استفاده از آن در کشور های مختلف جهان است. در حال حاضر 52.4 درصد از وب سایت های موجود در جهان به زبان انگلیسی هستند.  دومین مکان در این رده بندی 6.3 درصد و متعلق به زبان آلمانی است.

از میان 4.16 میلیارد نفری که در جهان به زبان انگلیسی صحبت می کنند، در حدود 25 درصد از آنها از زبان انگلیسی استفاده می نمایند. این میزان چیزی در حدود بیش از یک میلیارد نفر است. این در حالی است که اکثر این افراد زبان انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود به کار نمی برند. با توجه به این مسائل، به نظر می رسد که زبان انگلیسی، زبان رسمی اینترنت نیز است.

گسترش استفاده از زبان انگلیسی به عنوان عاملی اصلی در انقراض زبان های در معرض خطر به حساب می آید. این روند از طریق استفاده از اینترنت گسترش یافته است. زبان ها از قدرت بسیار زیادی برخوردار هستند و تنوع آن یکی از زیبایی های موجود در درون آن است. از دست رفتن این تنوع می تواند تاثیر منفی بر روی انسان ها داشته باشد.

تاثیرات فرهنگی گسترش زبان انگلیسی

ممکن است از خود بپرسید که معایب به کار بردن تنها یک زبان در دنیا چیست؟ چرا به جای مکالمه به زبان های دیگر از زبان انگلیسی استفاده نکنیم؟

در حقیقت زبان خود مسئله مهم در این مورد نیست. نکته مهم از بین رفتن تاریخ ملت های مختلف است. در اثر حذف شدن زبان ها دیگر، زبان و فرهنگ ملل مختلف تغییر خواهند کرد.

هیچ زبانی کامل تر و برتر از سایر زبان ها نیست. در همه آنها ناخلاصی ها، مشکلات و همچنین کمبود هایی وجود دارد. زبان انگلیسی به حد بسیار زیادی حتی برای خود انگلیسی زبانان، دشوار و عجیب نیز است. زبان انگلیسی تاثیرات فرهنگی بسیاری را ابتدا از طریق استعمار و سپس از طریق فیلم، موسیقی و همچنین تهاجم فرهنگی به کشور های دیگر منتقل کرده است.

زبان انگلیسی به مرور جای خود را در میان سایر ملل باز کرد. با توجه به اینکه اکثر چهره های بین المللی و همچنین ستاره های شناخته شده سینما نیز به زبان انگلیسی صحبت می کنند، محبوبیت این زبان روز به روز افزایش پیدا کرد. در بعضی از کشور ها نیز نوشته های آکادمیک به زبان انگلیسی مطرح شد. به عنوان مثال در کشور کره، در حال حاضر انگلیسی بیشتر از یک زبان است. انگلیسی به عنوان سمبل شناخته می شود.

انگلیسی زبان بدی نیست. بلکه گسترش استفاده از آن، تاثیرات منفی زیادی داشته است. انگلیسی باعث کند شدن روند گسترش بسیاری از فرهنگ ها و  زبان های مختلف شده است. در حقیقت این موضوع یکی از نتایج گسترش جهانی شدن است. ولی همواره این سوال پیش می آید که چرا انگلیسی؟

در حالی که انگلیسی از پس سایر زبان ها با موفقت خارج شده است، ولی همانطوری که افراد دو زبانه و یا چند زبانه مدعی هستند، با استفاده از آن نمی توان تمامی مسائل را بیان کرد. بعضی از افراد برای بیان بعضی از مسائل همانند درد، نا راحتی، آسایش،  عشق و … به زبان مادری خود مراجعه می کنند.

انگلیسی تنها یکی از راه های بیان مسائل مختلف در جهان است. زبان های مختلف از چشم انداز های متنوعی برخوردار هستند. این مسائل به همان اندازه ای که در انگلیسی اهمیت دارد، در آن زبان ها نیز از اهمیت برخوردار هستند. در حالی که زبان انگلیسی هنوز جهان را به صورت کامل تسخیر نکرده است، ولی در راه نزدیک شدن به این مرحله است. در مسیر جاری امکان حذف بسیاری از مسائل فرهنگی در جهان وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *