دهکده زبان

ترجمه کتاب های کودکان از فارسی به انگلیسی

ترجمه ادبیات کودک از زبان فارسی به انگلیسی

ادبیات فارسی

کتاب های انگلیسی سر تا سر دنیای ادبیات کودکان در غرب را پر کرده اند. یکی از انتشارات نو پا در بریتانیا با نام Tiny Owl در صدد ترجمه کتاب های کودکان از فارسی به انگلیسی بر آمده است. آمار بیانگر این است که تنها در حدود 3 درصد از کتاب های منتشر شده در ایالات متحده آمریکا ترجمه هستند. این آمار در بریتانیا نیز تفاوت چندانی نمی کند. کتاب هایی مانند پو خرسه (Winnie the Poohشازده کوچولو (The Little Prince) و خرس پدینگتون (Paddington Bear) از عناوینی هستند که تاکنون به صد ها زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده اند. ولی ادبیات موجود در سایر ملل تاکنون کمتر در جهان غرب حضور یافته اند. دلارام غنیمی فرد به همراه همسر خود از موسسان انتشارات Tiny Owl هستند. به باور این افراد بعضی از داستان های فارسی معنی و زیبایی مشابه ای با داستان های غربی دارند. به همین دلیل می توانند بخشی از ادبیات غرب را در زمینه کودکان به خود اختصاص دهند.

ادبیات فارسی از قدیمی ترین سنت های ادبی در جهان به حساب می آید. با این وجود، تاکنون آثار بسیار اندکی از زبان فارسی به زبان انگلیسی ترجمه شده است. یکی از داستان هایی که Tiny Owl قصد انتشار آن را دارد، با نام ماهی سیاه کوچولو در زبان فارسی شناخته می شود. این داستان در سال 1346 توسط صمد بهرنگی نوشته شده است. یکی دیگر از داستان های معروف موش باهوش است. در این داستان موشی با شاهزاده ای بسیار زیبا ازدواج می کند و از قلب مهربان و روحیه خوب او تمجید می کند. یکی دیگر از داستان هایی که آنها قصد ترجمه آن را دارند، طوطی و بازرگان است. هر دوی این داستان ها توسط شاعر معروف فارسی یعنی جلال الدین محمد بلخی نوشته شده است.

غنیمی فرد و همکاران او در انتشارات Tiny Owl امیدوارند تا بتوانند از طریق انتشار و ترجمه این داستان ها، دیدی نوین در مورد کشور های فارسی زبان در اختیار سایر ملل جهان قرار دهند. او در این زمینه گفت: ” صحبت و گفتگو در مورد تفاوت های فرهنگی و همچنین شیوه زندگی افراد در کشور های دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران از آنچه در رسانه ها می بینیم متفاوت تر است. تاکنون هیچ چیزی در مورد مردم و فرهنگ غنی این منطقه نشان داده نشده است. ” هدف اصلی آنها انتشار و معرفی بخشی از ادبیات معاصر و قدیمی موجود در زبان فارسی به مخاطبین انگلیسی زبان است.”

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتشارات Tiny Owl و همچنین مشاهده نظر کاربران پس از خرید این کتاب به لینک موجود در سایت آمازون مراجعه نمایید.

 

خروج از نسخه موبایل