در ترجمه شفاهی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

راهکار هایی برای رفع موانع در ترجمه شفاهی

ترجمه شفاهی

در صورتی که قصد ترجمه در مراسمی را داشته باشید و یا در حال برنامه ریزی برای آن باشید، ممکن است تنها به فکر پیدا کردن مترجم شفاهی باشید و به سایر جنبه های مهم در چنین موقعیت هایی توجه نکنید. مترجم های شفاهی معمولا قبل از شروع فعالیت دوره های تخصصی زیادی را پشت سر می گذارند و در حرفه مورد نظر، از توانایی های قابل قبولی برخوردار هستند. با این حال در ادامه چند پیشنهاد برای فراهم کردن شرایط بهتر در ترجمه شفاهی قرار داده شده است.

قبل از شروع رویداد برای ترجمه شفاهی موارد زیر را انجام دهید:

  • مترجمین حرفه ای استخدام کنید. در مورد قابلیت ها و تجربیات آنها اطمینان حاصل نمایید. سعی کنید تا از مدارک کسب شده توسط آنها اطلاعات به دست آورید.
  • از قبل اطلاعاتی در مورد رویداد در اختیار آنها قرار دهید. لغات اختصاصی به همراه معادل فارسی آنها را در اختیار مترجمین شفاهی قرار دهید.
  • تمامی فناوری هایی که قصد استفاده از آنها را در زمان رویداد دارید، بررسی کنید. اطمینان حاصل نمایید که سیستم های صوتی بدون هیچ مشکلی فعالیت می کنند و هیچ نوع مشکل فنی در روز رویداد وجود ندارد. در صورتی که از تکنیسینی برای انجام این کار استفاده می کنید، فردی را انتخاب نمایید که در کار خود حرفه ای باشد.

در طول رویداد هم سخنران و هم فرد مترجم موارد زیر را رعایت نمایید:

  • سعی کنید تا لوازم جانبی بیشتری در دسترس داشته باشید تا در صورت بروز هر نوع مشکلی بتوانید آن را در زود ترین زمان ممکن رفع نمایید.
  • آرامش خود را حفظ نمایید و زمان بیشتری را برای ارائه مطالب اختصاص دهید. گاهی اوقات حتی بهترین مترجمین شفاهی نیز ممکن است در ترجمه سخنرانی های با اضطراب، با مشکلاتی مواجه شوند.
  • از کاربرد سخنان غیر رسمی پرهیز کنید و در کاربرد کلمات خود احتیاط نمایید. ترجمه جوک ها، اصطلاحات غیر رسمی و عبارات عامیانه می تواند برای مترجمین مشکل ساز باشد. در نتیجه مترجمین ممکن است نتوانند مفهوم درست این عبارات را به شنوندگان منتقل نمایند.
  • با مترجمین شفاهی ارتباط برقرار کنید. ترجمه شغلی بسیار دشوار و استرس زا است. داشتن زمان کافی قبل، بعد و در حین رویداد می تواند باعث ایجاد آرامش و انجام بهتر روند ترجمه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *