ابزار ها و نرم افزار های مورد نیاز مترجمین در قرن 21 قسمت چهارم

ابزار های PDF

ابزار های pdf

برای حفظ ساختار اصلی و برای سادگی بیشتر و همچنین جلوگیری از ایجاد تغییرات می توان فایل ها را در قالب PDF در دسترس دیگران قرار داد. یکی از مهم ترین مزیت های موجود در فایل های PDF این است که در صورت تغییر دادن نسخه این نرم افزار، از لحاظ ظاهری تغییری در آن به وجود نخواهد آمد. به همین دلیل، از دید بسیاری از افراد فایل های PDF به عنوان یکی از بهترین روش ها برای چاپ اسناد و مطالب به حساب می آید.

پی دی اف ریدرز

 

یکی از بهترین نرم افزار های باز کردن فایل های ،PDF Acrobat Reader است. با این حال یکی از رایج ترین مشکلات این نرم افزار هنگام باز کردن آنها به وجود می آید. در حقیقت سرعت باز کردن فایل ها در این نرم افزار در مقایسه با سایر نمونه ها کمتر است. یکی دیگر از نرم افزار ها برای باز کردن فایل های PDF با نام Foxit Reader شناخته می شود. این نرم افزار در مقایسه با آکروبات از لحاظ کیفیت یکسان ولی از لحاظ سرعت، بسیار سریع تر باز می شود.

نرم افزار های ایجاد فایل های پی دی اف

با توجه به محبوبیت این نرم افزار، نیاز است تا اطلاعاتی در مورد چگونگی ایجاد این فایل ها به دست آوریم. از طریق نرم افزار های ورد و با استفاده از دکمه Export to PDF می توان به سادگی فایل های ورد را به قالب PDF  تبدیل کرد. یکی از مشکلات موجود پس از ایجاد فایل های پی دی اف از این طریق سایز فایل های موجود است. در صورت اهمیت این موضوع می توانید از نسخه Acrobat Professional و یا PDFCreator استفاده کنید. این نرم افزار ها چاپگری به صورت مجازی در سیستم عامل به وجود می آورند و پس از آن امکان تولید پی دی اف از طریق تمامی قالب ها امکان پذیر خواهد شد.

مبدل های PDF

بعضی از مشتریان فایل های خود را در قالب PDF  ارسال می کنند و از مترجمین می خواهند تا فایل ترجمه شده را در قالبی یکسان به آنها تحویل دهد. یکی از ساده ترین فعالیت ها در این زمینه، تبدیل فایل ها به ورد است. با این حال بعضی مواقع فایل های موجود و به ویژه تصاویر، فونت ها و همچنین جدول ها با مشکلاتی مواجه می شوند. از نمونه های مناسب مبدل ها می توان به  Solid Converter و همچنین ABBYY PDF Transformer اشاره کرد.

ویراشگر های پی دی اف

در صورتی که امکان تبدیل فایل های پی دی اف با کیفیت مورد نظر مهیا نباشد، در نهایت می توان از ویرایشگر های آن استفاده نمود. ممکن است ویرایش این فایل ها اندکی  دشوار به نظر برسد، ولی با این حال، می توان قالب اصلی آنها را بدون هیچگونه مشکلی حفظ کرد. این مشکلات به ویژه در زمانی روی می دهد که نوشته موجود در متن به زبانی غیر از لاتین باشد. از نمونه های معروف ویرایش فایل های پی دی اف می توان به Infix PDF Editor  و همچنین Foxit PDF Editor اشاره کرد.

ابزار های غلط یاب

پس از پایان روند اصلی ترجمه و قبل از تحویل به مشتری، باید تمامی اشتباهات موجود در آن بر طرف شود. در این مرحله از یافتن اشتباهات موجود در متن به مواردی مانند اشتباهات املایی، اشتباهات گرامری و یا اشتباهات علامت گذاری توجه می شود. یکی از کاربردی ترین بخش های مایکروسافت ورد قسمتی با عنوان track changes است. در این مسیر مترجمین می توانند اشتباهات خود را برای تصحیح در آینده علامت گذاری کنند. علاوه بر این، امکان اضافه کردن نظرات و همچنین پیشنهادات نیز در آن مهیا شده است. در نهایت مترجم می توانند تغییرات به وجود آمده را بپذیرد و یا آنها را رد کند. به همین دلیل اشتباهات ترجمه بر طرف و همچنین امانت در آن رعایت می شود.

اکثر غلط یاب ها با فایل های پی دی اف هماهنگ هستند. با این حال، نیاز است تا گروهی از فایل ها به صورت مستقل فعالیت نمایند. نرم افزار Acrobat Professional در کنار اینکه امکان به وجود آوردن فایل های متنی را مهیا می کند، به عنوان یکی از نرم افزار های مهم برای ویرایش نسخه نهایی اسناد به حساب می آید. در این ابزار ویژگی های مهمی مانند امکان هایلایت کردن و همچنین ایجاد خط بر روی متن وجود دارد. با استفاده از این ابزار ها مترجمین می توانند به شیوه سنتی ولی این بار در کامپیوتر اشتباهات خود را غلط یابی نمایند. از دیگر نمونه ها می توان به  Foxit Reader Pro  و همچنین Jaws PDF Editor و Bluebeam Revu اشاره کرد.

ابزار هایی برای مترجمین دور کار

مترجم دورکار

دسته ای دیگر از نرم افزار ها نیز برای مترجمین دور کار وجود دارد. این افراد می توانند از این ابزار ها برای تسهیل کار خود استفاده کنند.

نرم افزار های صدور صورت حساب

قبل از شروع ترجمه به صورت دورکاری، نیاز است تا نسبت به قیمت آن اطلاع کافی به دست آورید و قیمت مورد نظر را در اختیار مشتریان قرار دهید. به همین دلیل یکی از مهم ترین فعالیت های مربوطه صدور پیش فاکتور برای مشتریان است. نرم افزار های بسیار متنوع و زیادی برای صدور پیش فاکتور وجود دارند. ولی هیچ یک از این موارد به صورت خاص برای مترجمین طراحی نشده است. ولی با توجه به اینکه این نمونه ها برای تمامی مشاغل طراحی شده اند، می توان تغییرات مورد نظر را برای استفاده از قالب خاصی در آنها به وجود آورد. از نمونه های معروف تولید فاکتور می توان به BillQuick، Freeside  و همچنین FactuSol  اشاره کرد.

سرویس های ارسال فکس اینترنتی

در حالی که با معرفی اینترنت، سرویس های فکس تقریبا سال های پایانی عمر خود را سپری می کنند، هنوز هم شرکت هایی هستند که از طریق ارسال و دریافت فکس فعالیت های خود را انجام می دهند. در ویندوز سرویس فکس به صورت پیش فرض قرار داده شده است. با استفاده از این سرویس کاربران می توانند از طریق مودم خود اقدام به ارسال فکس نمایند. از دیگر برنامه های معروف و شناخته شده که امکان ارسال فکس از طریق اینترنت را فراهم می کنند می توان به سرویس هایی مانند InterFAX، FaxZero  و همچنین TrusFax  اشاره کرد.

سایر نرم افزار ها و ابزار های پر کاربرد برای مترجمین

ابزار های مورد نیاز مترجمین

در بالا به اکثر نرم افزار های مورد نیاز مترجمین اشاره شده است. در ادامه می توانید با لیستی دیگر از ابزار ها و نرم افزار های پر کاربرد آشنا شوید.

جلوگیری از فعالیت نرم افزار های مخرب

ابزار های مخرب با هدف ضربه زدن و نفوذ به سیستم کامپیوتری کاربران طراحی شده اند. بعضی از این موارد عبارتند از ویروس ها، کرم ها، تروجان، جاسوس ها و همچنین تبلیغات اینترنتی.

نرم افزار های آنتی ویروس

جستجو در اینترنت و همچنین باز کردن فایل ها از منابع نا معتبر می تواند به عنوان خطری برای کامپیوتر ها به حساب آید. این خطر به ویژه در مواردی جدی تر می شود که آنتی ویروسی در کامپیوتر شما موجود و یا اینکه آنتی ویروس به روز نباشد.  نیاز است تا همواره به خاطر داشته باشیم که آنتی ویروس های خوب در کنار شناسایی ویروس ها می توانند آنها را از کامپیوتر شما نیز حذف نمایند. به همین دلیل ممکن است باعث کاهش سرعت کامپیوتر شما شوند. بهتر است تا برنامه ریزی های مناسب در این زمینه انجام شود. ویروس های کامپیوتری می توانند حاصل ماه ها تلاش و زحمت شما را با خطر مواجه کنند. به همین دلیل همیشه به خاطر داشته باشید تا نرم افزار های آنتی ویروس مورد نیاز خود را نصب کنید. از نمونه های برتر آنتی ویروس می توان به AVP ، Norton Antivirus، McAfee Antivirus، AntiVir  و AVG  اشاره کرد.  

نرم افزار های ضد جاسوسی

ابزار های جاسوسی نمونه هایی هستند که به صورت مخفی فعالیت های کاربران را در نظر می گیرند و به دنبال جمع آوری اطلاعات کاربران هستند. این ابزار ها تمامی فعالیت های افراد را ثبت و سپس در اختیار هکر ها قرار می دهند. از نمونه های معروف برای مبارزه با این ابزار ها می توان به Ad-aware، SpyBot Search & Destroy  و همچنین Spyware Terminator  اشاره کرد.  

فایروال ها

فایروال ها از نرم افزار هایی هستند که تمامی فعالیت های صورت گرفته در ویندوز را تحت نظر دارند. این نرم افزار ها قبل از ایجاد تغییراتی در کامپیوتر از کاربران در این زمینه اجازه می گیرند. به همین دلیل فایروال ها از بهترین ابزار های دفاع از کامپیوتر در کنار آنتی ویروس ها هستند. پس از نصب فایروال ها ممکن است فعالیت دسته ای از نرم افزار ها متوقف شود. به همین دلیل نیاز است تا تنظیمات آنها را بررسی نمایید. از نمونه های موفق فایروال می توان به ZoneAlarm  ، Kerio  و همچنین NetDefender اشاره کرد.

نرم افزار های فشرده ساز

یکی از ملزومات ارسال فایل ها از طریق اینترنت، فشرده سازی آنها است. با توجه به نوع فایل ها می توان حجم آنها را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش داد. فرمت های بسیار متفاوتی برای فشرده سازی فایل ها وجود دارند که از میان آنها می توان به zip, rar, ace, 7z   اشاره کرد. از میان این موارد فرمت zip به عنوان محبوب ترین نمونه به حساب می آید. از نرم افزار های محبوب برای فشرده سازی فایل های زیپ می توان به WinZip ، WinRAR، WinACE ، 7-Zip، ALZip ، و IZArc اشاره کرد. 

سایر ابزار ها

از سایر ابزار هایی که مترجم می تواند برای سادگی کار های خود از آن استفاده نماید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ابزار های پیدا کردن و جایگزینی: InfoRapid Search & Replace و همچنین Actual Search & Replace 

تصویر برداری از صفحه: نرم افزار های WinSnap ، MWSnap  و همچنین SnagIt 

ویرایشگر های متن: PSPad ، UltraEdit  و همچنین NotePad++

ابزار های تغییر نام: ReNamer  ، Lupas Rename و همچنین Flexible Renamer

لینک قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *